De Salkantay Trek naar Machu Picchu

De Salkantay Trek is door National Geographic Travel Magazine uitgeroepen tot één van de 25 beste hikes ter wereld. Deze trek brengt je langs enorme besneeuwde bergen, tropische regenwouden en prachtige meren. De Salkantay Trek brengt je uiteindelijk naar de eindbestemming: Machu Picchu.

Salkantay Trek

De Salkantay Trek is een mooie manier om naar Machu Picchu te hiken. Tijdens de Salkantay trek loop je in 3 tot 5 dagen naar de bekendste highlight van Peru. Machu Picchu is de eindbestemming van deze trek. Onderweg loop je langs enorme besneeuwde bergen, tropische regenwouden en prachtige meren. De Salkantay Trek is een route van 80 kilometer. De Salkantay Trek leidt je over de 4.600 meter hoge Salkantay Pass. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van het Andes gebergte. De hoogste berg ( Salkantay ) is 6271m hoog. Uiteraard kom je niet zo hoog met de trek. Wij kozen voor de 4-daagse trek.

Vind hier goedkope vliegtickets naar Peru.

De 4-daagse trek

Wij hebben de Salkantay trek ter plekke in Cuzco geboekt bij Okidoki travel. Aangezien wij meerdere dagen in Cuzco waren en voldoende tijd hadden, konden wij prima ter plekke boeken. Er was nog voldoende plek om te starten in die week (September, 2018). Let er wel op, niet iedere dag vertrekken ze voor de Salkantay Trek. In Cuzco zitten ontzettend veel reisorganisaties die vrijwel allemaal hetzelfde aanbieden. Het scheelt je veel geld om de tour ter plekke en bij een lokale organisatie te boeken. Op internet worden er vele tours al aangeboden en waarschuwen ze ervoor dat de trek vaak vol is. Je hebt dan wel een garantie, maar betaald vaak het dubbele voor zo een tour. Het is ook nog mogelijk om de trek helemaal zelf te organiseren, maar wij zijn voor de makkelijkere weg gegaan.

Dag 1:  Challacancha (3600m) – Soraypampa (3912m) – Humantay Lake (4200m) – Soraypampa (3912m) – 12KM

Vanuit Cuzco reden we eerst naar Mollepata, dit was de laatste stop om nog wat extra snacks te kopen. Vervolgens vervolgde we de weg naar Challacancha (3600m). Hier begon de Salkantay trek. Vervolgens liepen we in ongeveer vier uur naar Soraypampa (3912m). Hier genoten we van een stevige lunch waarna we vervolgens begonnen aan de echte uitdaging van de dag richting Humantay Lake (4200m). In ongeveer 1 tot 1,5 uur liepen we naar boven en kwamen we aan bij een schitterend meer tussen besneeuwde bergtoppen. De keuze om naar Humantay Lake te gaan is optioneel, want na dit uitstapje keer je ook weer terug naar Soraypampa om hier te overnachten. We raden iedereen aan om deze uitstap mee te pakken, het is schitterend.

Salkantay trek: Humantay Lake

Dag 2: Soraypampa (3912m) – Salkantay pass (4630m)- Huayrapunku (3912m)- Chaullay (2900m) – 22KM

Dit is de moeilijkste dag. Er staat voor deze dag 22 km op het programma, waarbij de Salkantay Pass (4630m) wordt bereikt. De eerste drie uur zijn vooral klimmen tot de pass bereikt wordt. Na het bereiken van de Salkantay Pass begonnen we aan de afdaling naar Huayrapunku (3912m) waar we genoten van weer een heerlijke lunch. Deze stop voelde voor ons al een beetje als het eindstation, maar we moesten toch echt nog een heel stuk verder lopen naar beneden. Bij de afdaling veranderd voortdurend het landschap. Na de Salkantay Pass kom je bij elke honderd meter die je naar beneden gaat in een andere klimaat – en vegetatiezone. Van het lopen tussen de gletsjers tot aan het lopen door de jungle met apen. We waren blij aan te komen in Chaullay, onze benen waren toch echt wel behoorlijk op! Het was een pittig dagje geweest.

Salkantay trek: Dag 2, het passeren van de Salkantay Pass

Dag 3: Chaullay (2900m) – Sahuayo beach (2064m) – Hydroelectric (1890m)– Aguas Calientes (2050m) – 15 KM

Deze dag wandel je vooral door de jungle van de Andes heen.  Tijdens deze wandeling geniet je vooral van de flora en fauna. Vele verschillende vogels en fruitbomen passeer je onderweg. Vervolgens kwamen we na ongeveer 3-4 uur wandelen bij Sahuayo beach waar we genoten van een heerlijke lunch. Hier stond een busje op ons te wachten om ons naar Hydroelectric te brengen. Vanaf Hidroelectrica is het 2 tot 3 uur wandelen langs het treinspoor naar Aguas Calientes. De wandeling langs het spoor is niet moeilijk, het gehele traject is vlak.

Dag 3: Aankomst in Hydrolelectric

"<yoastmark

Dag 4: Aguas Calientes (2050m) – Machu Picchu (2430m) – Cuzco

Het laatste stuk naar de ingang van Machu Picchu. We hadden Aguas Calientes bereikt, maar we waren er nog niet!  Machu Picchu ligt namelijk op een berg een paar honderd meter hoger dan Aguas Calientes. Om vanaf het dorp bij de ingang van dit wereldwonder te komen heb je 2 keuzes: met de bus of hiken.

Een buskaartje kost ongeveer 12 euro per persoon voor een enkele reis. Wil je met de bus gaan, koop je ticket dan al een dag van tevoren. Hierdoor hoef je niet in de lange rij te staan voor je busticket. De bussen vertrekken vanaf 5:30 in de ochtend vanaf Avenida Hermanos Ayar. Let op: want vaak staan er al rijen vanaf 3:00.

Hiken naar boven is daar en tegen helemaal gratis. Wij kozen natuurlijk voor deze optie, maar hou er wel rekening mee dat deze hike nog best behoorlijk pittig is. Zelf gingen wij zo vroeg mogelijk naar boven, hierdoor wandelde we nog in het donker. Voordeel hiervan is dat het nog lekker koel was. We hadden er niet aan moeten denken om hier midden op de dag naar boven te moeten. Vanaf het dorp tot aan de start is het ongeveer 20 minuten lopen, vervolgens is het 45 minuten tot een uur naar boven, middels vooral trappen. Het uitzicht over de Machu Picchu is een geweldige beloning. In Machu Picchu stond onze gids van Oki Doki te wachten op ons om ons rond te leiden door Machu Picchu. Wil je meer weten over Machu Picchu lees dan onze artikelen hierover.

Dag 4: Machu Picchu

Dag 4: Machu Picchu bij aankomst vroeg in de ochtend nog erg bewolkt