Angels Landing: Het hoogtepunt van je rondreis

Tijdens onze route West-Amerika was dit toch wel ons hoogtepunt. Vol verwachtingen reden we van St. George naar Zion Nationaal Park. Vooraf hadden we ons al goed ingelezen welke hikes we wilden lopen: Angels Landing en The Narrows. Op de eerste dag gingen we beginnen aan Angels Landing in Zion Nationaal Park.
De totale lengte van de hike Angels Landing: 8.7 kilometer, waarbij we 453 hoogtemeters zouden overbruggen. De gemiddelde duur van de hike: 4-5 uur. Een beetje spannend vonden we het wel.

De route

Nadat we de auto geparkeerd hadden namen we de shuttlebus naar ‘The Grotto’ . Dit is het startpunt van de beruchte Angels Landing. Onze reis van St. George naar Zion Nationaal park duurde langer dan we verwacht hadden. Hierdoor kwamen we pas rond 12 uur bij het startpunt van Angels Landing aan. Dit hebben we dan ook geweten.. de eerste kilometers liepen we dan ook vol in de zon met een temperatuur van 35 tot 40 graden. Een overvloed van zweet droop onze lichamen af. Onderweg zeiden we nog tegen elkaar is het wel verstandig om door te lopen, moeten we niet stoppen? Maar opgeven was voor ons geen optie en gingen door. Tip: Begin dus zo vroeg mogelijk in de ochtend en neem genoeg water mee! Wij raden zeker minimaal 1 liter per persoon aan.

Op de achtergrond de top van Angels Landing te zien

Angels Landing: De Hike

In totaal hike je 450 meter omhoog. De hike begint nog gemakkelijk, maar al snel word het steiler. Na twee kilometers beginnen de Walters Wiggles. Dit zijn 21 scherpe haarspeldbochten waarbij je steil omhoog loopt. Wij hebben soms even moeten rusten om op adem te komen.

Nadat we deze voltooid hadden kwamen we al snel bij: Scout Lookout. Voor vele is dit al het eindpunt van de hike. Maar vanaf  hier begint de uitdaging pas echt. Al is de hike tot hier ook zeker de moeite waard.

Het laatste stuk is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Het wandelpad is overgegaan in smalle gladde rotsplaten.  Hier loop je 800 meter over een oppervlakte van enkele meters breed met aan beide kanten soms afgronden van wel 400 meter. Ook staan er regelmatig ijzeren kabels langs de weg om je aan op te trekken. Eerlijk gezegd stond ik regelmatig met knikkende knieën de gruwelijke afgronden te bekijken en bedacht ik mezelf of ik wel verder wilde gaan. Hier een impressie van een van mijn knikkende knieën moment(en) ;). Zelf heb ik tijdens de tocht naar de top mijn camera er niet uit durven te halen voor het maken van actiefoto’s van Brian.

Op naar de top van Angels Landing

Langs de kabels van Angels Landing

Angels Landing’s hoogtepunt:

Maar de drang om de top te bereiken was zo groot dat we telkens toch besloten om verder te gaan. Achteraf ben ik heel blij dat we doorgezet hebben. Na een 4 kilometer lange wandeling bereikte we de top. Het gevoel dat je krijgt als je de top bereikt hebt is niet te beschrijven. Mede het grandioze uitzicht wat je krijgt als je op de top staat. Je hebt een volledig uitzicht over de gehele Zion Canyon.

Hier ons euforische moment op de top met het grandioze uitzicht.

We did it!!!

We did it!!

Uitzicht vanaf de top

Grandioos uitzicht vanaf de top

Nadat we een uurtje hadden genoten op de top met een lekkere lunch was het weer tijd om terug te gaan. Tip: Neem voldoende eten mee, je kunt de honger beter voor blijven. Vooral bij het afdalen merk je het belang van schoenen. Tip: Zorg voor goed schoenen. Met slechte schoenen zul je veel sneller grip verliezen wat het gevaarlijk kan maken. Meer informatie op de site van US National Park Service https://www.nps.gov/zion/index.htm.