Bromo Vulkaan Java: Op de Bucketlist

De Bromo vulkaan is de bekendste vulkaan van Java. De vulkaan is 2392 meter hoog en heeft een doorsnede van 10 kilometer. De Bromo vulkaan maakt deel uit van het Tenggergeberte in Oost Java. De Bromo vulkaan ligt namelijk met 5 andere vulkanen in een grote krater ( de Tengger ). Het is dan ook de omgeving die de vulkaan zo bijzonder maakt. Werkelijk waar je kijkt echt je ogen uit. Het lijkt wel alsof je op een andere planeet bent met het maanlandschap. De Bromo vulkaan mag dan ook absoluut niet ontbreken tijdens je reis door Indonesië. We zullen jullie meenemen tijdens onze Bromo tour. En ik weet zeker hierna staat de Bromo vulkaan op de bucketlist!!

Maanlandschap

De Bromo Tour:

Om 1:00 uur middernacht werden wij door onze chauffeur opgepikt bij ons hotel: Morse Guest house Syriah  in Malang. Nog half slapend stapten we de auto in. Hierna hebben we nog lekker verder geslapen in de auto tot we aankwamen bij Cemoro Lawang. In totaal duurt deze rit ruim 2 uur. Mee dat we uitstapten voelde we gelijk de kou van de hoogte die we al bereikt hadden. Hier werden we overgeladen in een 4×4 Jeep. Het laatste stuk van de rit is namelijk zo ruig dat hier alleen jeeps mogen rijden. Voordeel we werden wel lekker wakker geschut in de rijdende Jeep.

Zonsopkomst bekijken

Na een bumpy ride bereiken we na ongeveer een half uur Mt. Pananjakan. De chauffeur drukte ons op het hart het kenteken goed te onthouden. Aangezien er wel honderd van dezelfde busjes langs de weg geparkeerd zijn. Voor het laatste stukje omhoog werden we regelmatig benaderd door motor ’taxi’s’ , maar we liepen zelf verder. Mocht je je niet voldoende warm gekleed hebben, want het is er ijskoud, is er nog de mogelijkheid om handschoenen en jassen te huren. Helaas was het uitkijkpunt iets toeristischer dan we op voorhand verwacht hadden.  Snel zochten we een plekje waar we de zonsopkomst goed konden bekijken.

Het lachwekkende is dat we niet wetende eerst de verkeerde ‘kant’ aan het bekijken waren. Mensen zijn net schapen 😉 De zon komt namelijk aan de andere kant van de vulkanen op.  Later toen het al iets lichter was geworden zagen we pas dat aan de andere kant de Bromo vulkaan lag. Achteraf konden we hier wel om lachen. Ik kan je vertellen dat we hier niet de enige in waren.

Zonsopkomst andere kant van de Bromo vulkaan 😉

Zonsopgang Bromo vulkaan vanaf de kraterrand van de Tengger

De Bromo vulkaan beklimmen

Zodra de zon is opgekomen zoeken veel toeristen hun jeep weer op. Tip is om even iets langer te blijven, zodat het rustiger is en de zon oranje kleurt. Dit is ook terug te zien op onze foto’s. Nadat we de spectaculaire zonsopkomst bewonderd hadden zochten we onze jeep op. Gelukkig vonden we onze jeep vrij snel in de menigte. Na ongeveer 15 minuten bereikte we de ‘Sea of Sand’. Dit is de vallei tussen de vulkanen en het viewpoint. Dit filmpje even om jullie een impressie te geven hoe geweldig deze bumpy ride is!

4×4 Jeep

Sea of Sand met op de achtergrond de Bromo vulkaan

Wij kozen ervoor om vanaf hier te voet de vulkaan te beklimmen. Je kunt er ook voor kiezen om te paard de vulkaan op te gaan. Al zul je het laatste stuk via de steile trappen alsnog zelf moeten lopen naar de top. In totaal zijn we ongeveer 45 minuten bezig geweest vanaf het startpunt: ‘Sea of Sand’ tot de kraterrand. Vanuit hier heb je een prachtig uitzicht in de krater.. en hoor eens wat een geluid deze actieve vulkaan maakt! Daarnaast is het uitzicht over de vallei ook niet mis! Geweldig!!

Afdalen op een paard

Een dier word mee de vulkaan opgenomen

We stonden wel even raar te kijken toen we deze geit mee naar boven zagen komen. Maar aan de Bromo wordt religieuze krachten toegeschreven door de lokale bevolking. Om respect te tonen worden dieren, bloemen en geld de vulkaan ingegooid.

Tips voor de Bromo vulkaan excursie:

• Zorg voor warme kleding. Zorg er wel voor dat je deze later uit kan trekken, wanneer de zon opkomt wordt het een stuk warmer. Eventueel kun je ook jassen, handschoenen en mutsen huren onderweg, mocht je deze niet mee willen slepen tijdens je reis.
  • Er zijn geen WC’s beschikbaar tijdens de excursie. De enige optie is wildplassen of ophouden.
  • Neem voldoende eten en drinken mee. Bij het viewpoint is er wel de mogelijkheid tot kopen van eten en drinken, maar voor de beklimming van de Bromo niet meer. Hier zul je genoeg drinken nodig hebben.
  • Boek je tour vanuit Malang of elders, maar zorg ervoor dat je niet in Cemoro Lawang hoeft te overnachten in verband met slechte en extreem onhygiënische accommodaties.
  • Veel mensen vertrekken wanneer de zon is opgekomen. Hierdoor is het hierna een stuk rustiger, waardoor je extra kunt genieten van het uitzicht.
  • Onthou de kleur en het kenteken van je jeep.
  • De beste periode om de Bromo vulkaan te zien is in het droge seizoen tussen mei en oktober.
  • Zorg voor een mondkapje of sjaal voor al het opkomende stof onderweg.

Tot slot hebben we bewust gekozen om de tour vanaf Malang te doen. We hadden vele slechte verhalen gehoord over de accommodaties in Cemoro Lawang ( het dichtstbijzijnde dorpje bij de Bromo vulkaan ). Ze doen niet veel moeite, omdat ze toch weten dat de toeristen wel naar het dorp komen voor de Bromo vulkaan. Tijdens de excursie werd dit ook bevestigd door andere reizigers die we spraken. Hier hebben we de meest ranzige verhalen gehoord. Mensen lieten zelfs het douche of het naar de wc gaan achterwege vanwege de viezigheid. Of ze sliepen op de dekens, omdat het bed te vies was. Het klinkt allemaal wat overdreven, maar het is echt zo.. laat je in ieder geval goed informeren door je tour operator of elders voordat je hier een accommodatie boekt.

One Ping

1. Pingback: Route Indonesië : Java, Bali en Lombok in 3-4 weken • De Wereldreizigers